Praga – Lucerna – Bazylea – Colmar – Strasburg – Paryż (V-VI 2014)

Nasza wycieczka do Paryża

W godzinach rannych 31 maja 2014 roku grupa 35 uczniów I Liceum i 5 uczniów II Liceum udała się w podróż, której celem była Francja, a właściwie jej stolica Paryż. Trasa naszej wyprawy wiodła przez Czechy i Szwajcarię.

Pierwszym przystankiem naszej podróży była Praga. Zwiedzanie tego pięknego miasta rozpoczęliśmy od dzielnicy Hradczany – zamkowego wzgórza, dawnego podzamcza rezydencji królewskiej. Obecne domostwa pojawiły się po pożarze w XVI w. Obok Zamku Królewskiego, Pałacu Lobkoviców naszą uwagę przykuła Katedra Św. Wita, budowla składa się z dwu historycznych części, związanych z dwoma etapami wznoszenia /XIV-XV w oraz XIX- XX w/. Liczne jej kaplice ozdobione są wspaniałymi mozaikami i malowidłami. Nawa główna utrzymana w stylu neogotyckim nawiązuje do rozwiązań parlerowskich. Rozetę fasady wypełniają witraże z przedstawieniami „Stworzenia świata”. Przechodząc z jednego dziedzińca zamkowego na drugi dotarliśmy do słynnej „Złotej uliczki„, gdzie w czasach cesarza Rudolfa II mieszkali magowie i alchemicy. W sąsiedztwie uliczki wznosi się wieża zamkowa Daliborka. Opuszczając wzgórze zamkowe schodami zamkowymi mogliśmy podziwiać wspaniałą panoramę Starego Miasta. Trasa naszego spaceru prowadziła przez słynny Most Karola, zwany dawniej Kamiennym Mostem. Liczy sobie 520m długości i 10m szerokości. Jest to jedyny w naszej części Europy średniowieczny most kamienny. Z niego został zrzucony w XIV w spowiednik królowej Jan Nepomucen z rozkazu Wacława IV. Poruszając się uroczymi uliczkami dotarliśmy do rynku otoczonego pięknymi budynkami z jego najważniejszą budowlą ratuszem. Najbardziej obleganą częścią ratusza jest zegar z ruchomymi figurkami. W centrum rynku stoi pomnik Jana Husa. Kolejnym punktem naszego spaceru był Josefów, dawne praskie żydowskie getto, które Hitler planował przekształcić w muzeum żydowskie gromadząc w tym miejscu pamiątki żydowskie z całej Europy. Jedną z nich jest najstarsza z bóżnic Synagoga Pinkasa. Nasz spacer skończyliśmy oglądając zabytek architektury nowoczesnej Tańczący Dom. W ten sposób minął pierwszy dzień naszej wycieczki.

1 czerwca 2014 r.
Z Pragi udaliśmy się w kierunku Szwajcarii, a konkretnie Lucerny. Lucerna, jest miastem położonym na brzegu Jeziora Czterech Kantonów po obu stronach z niego wypływającej rzeki Reuss, u stóp masywu górskiego Pilatus. W kierunku centrum przeszliśmy trasą prowadzącą przez sławny Most Kapliczny, będący symbolem tego miasta, ozdobiony trójkątnymi malowidłami przedstawiającymi jego historię. Zwiedziliśmy także XIII wieczny Kościół Franciszkanów, oraz zobaczyliśmy Pomnik Umierającego Lwa, poświęcony szwajcarskim gwardzistom broniącym francuskiej pary królewskiej w XVIII w. Z Lucerny udaliśmy się w dalszą drogę naszej wyprawy do Bazylei. Niestety z braku czasu mogliśmy tylko zobaczyć w tym mieście jedną z trzech bram /najładniejszą/ Spelentor, która jest pozostałością dawnych murów miasta.

2 czerwca 2014 r.
Dalszym punktem naszej podróży było miasteczko Colmar, zwane francuską Wenecją. Miasto, poprzecinane kanałami pełne jest kolorowych domów z muru pruskiego, przyozdobionych kwiatami w oknach. Colmar to miasto rodzinne Frederica Bartholdiego, twórcy nowojorskiej Statuy Wolności. Przeciwieństwem Colmar jest Strasburg, miasto kontrastów. Obok budynków pamiętających poprzednie stulecia, uroczej dzielnicy zwanej Petite France, majestatycznej Katedry Notre Dame z czerwonego piaskowca stoją nowoczesne budynki. Strasburg, to siedziba instytucji Unii Europejskiej m.in. Parlamentu Europejskiego, który mieliśmy okazje zobaczyć. Może w przyszłości ktoś z nas będzie miał okazję tam pracować. Zmęczeni, ale zadowoleni z kolejnego dnia czekaliśmy z niecierpliwością na następny dzień, cel naszej wyprawy Paryż.

3 czerwca 2014 r.
Paryż, stolica Francji, którego symbolem jest Wieża Eiffela przywitało nas słońcem. Czwarty dzień naszej wycieczki rozpoczęliśmy od zwiedzenia Bazyliki Sacre-Coeur, która wznosi się na wzgórzu Montmartre, miejsca spotkań artystów na Placu du Tertre. Bazylika została wybudowana w miejscu powstania Komuny Paryskiej przeciwko dominacji armii pruskiej. To właśnie w miejscu dzisiejszej Bazyliki stracono 25 tysięcy Komunardów. Ze wzgórza udaliśmy się malowniczymi uliczkami na Place Pigalle, żeby zobaczyć sławny Moulin Rouge. Spacerując uliczkami mogliśmy poczuć atmosferę tej dzielnicy Paryża. Potem udaliśmy się w kierunku symbolu Francji – Tour Eiffel. Przed wjazdem na wieżę podziwialiśmy ją ze wzgórza Trocadero. Wieża została wzniesiona z okazji setnej rocznicy Rewolucji Francuskiej. Mierzy 324m i zbudowana jest 18068 części metalowych. W roku 1909 planowano demontaż wieży, ale wtedy pojawiło się radio i to właśnie ona nadawała się doskonale na ustawienie na jej szczycie anteny. W ten sposób wieża ocalała i stała się symbolem Paryża i Francji. Z wieży podziwialiśmy piękny Paryż i jego okolice. Późnym wieczorem mogliśmy zobaczyć zabytki i pięknie oświetloną wieżę z pokładu statku. Rejs stateczkiem po Sekwanie był ostatnim punktem naszego zwiedzania w tym dniu.

4 czerwca 2014 r.
Kolejny dzień w Paryżu powitał nas pochmurnym niebem, ale nawet taka pogoda nie przeszkodziła nam w zwiedzaniu, które rozpoczęliśmy od Łuku Triumfalnego, zbudowanego z rozkazu Napoleona Bonaparte w celu upamiętnienia wszystkich jego zwycięstw. Jest on także miejscem Grobu Nieznanego Żołnierze z wiecznie płonącym zniczem. Po zrobieniu zdjęć udaliśmy się Polami Elizejskimi w kierunku Placu Zgody z dominującym na nim obeliskiem pochodzącym z Egiptu z grobowca Ramzesa III. Obelisk podarował Francji w 1831 roku wicekról Egiptu Muchammad Ali. Na tym placu ścięto Ludwika XVI. Ogrodami Tuileries skierowaliśmy się ku jednemu z największych muzeów świata Luwrowi. Nie mieliśmy szczęścia podziwiać parku i miniatury Łuku Triumfalnego, Łuku du Carrousel ponieważ zaczął padać ulewny deszcz. Podobnie jak wszyscy turyści podążyliśmy do Luwru. Luwr, dawna siedziba monarchów Francji posiada około 300 tysięcy eksponatów. Wśród nich Mona LizaWenus z MiloNike z Samotraki, przy których zebrał się jak zwykle tłum turystów. Po wyjściu z Luwru udaliśmy się w kierunku Centrum Pompidou, nowoczesnego muzeum kultury i sztuki. Centrum jest ulubionym miejscem spotkań młodzieży, dzieci, grajków i włóczęgów. Każdy znajdzie coś dla siebie – film, wystawa, taniec etc. Po obejrzeniu Centrum, wzdłuż Sekwany przeszliśmy do Notre Dame, katedry znanej z filmu i książki V. Hugo „Dzwonnik z Notre Dame”. Ponieważ pogoda się poprawiła i znowu wyjrzało słońce mogliśmy podziwiać piękną fasadę katedry, z jej 9m rozetą i gargulcami. Wewnątrz znajduje się 29 kaplic. Główny ołtarz zdobi Pieta, zamówiona przez Ludwika XIII po narodzinach syna. Po wyjściu z katedry spacerem udaliśmy się na Plac Zgody, a stamtąd do hotelu „Formuła 1” na ostatni nocleg we Francji.

5 czerwca 2014 r.
Dzień szósty spędziliśmy poza Paryżem w bajkowym Disneylandzie. Każdy z niecierpliwością czekał na chwilę kiedy ukaże się w końcu to miejsce wspaniałej zabawy. W parku rozrywki spędziliśmy cały dzień, aż do jego zamknięcia. Czekał nas tylko jeszcze długi nocny powrót do Olkusza. Niektórzy z nas od poniedziałku mieli znowu wyruszyć w podróż, tym razem po Polsce.
Wszystkie te piękne miejsca mogliśmy zwiedzić wraz z naszymi opiekunkami, którymi były: