Projekt z klasą – edycja III

Projekt edukacyjny Naszego Liceum

Każdy ma jakąś pasję czyli jak połączyć przyjemne z pożytecznym

W dniach 16-19 maja 2013 roku kilkunastu uczniów z naszej szkoły miało ogromną przyjemność wziąć udział w realizacji projektu edukacyjnego „Każdy ma jakąś pasję, czyli jak połączyć przyjemne z pożytecznym” realizowanym w stolicy Tatr – Zakopanem.
Zajęcia warsztatowe prowadzone pod kierunkiem naszego opiekuna merytorycznego Grzegorza Kaszewskiego poszerzyły nasze horyzonty oraz wiedzę zarówno na temat komunikacji interpersonalnej, jak i zagadnień, które w przyszłym roku szkolnym wykorzystamy, uczestnicząc w olimpiadzie z przedsiębiorczości.
Warsztaty były okazją do poznania niezwykłych ludzi, których pasją są góry. Dobre gospodarowanie czasem umożliwiło nam połączenie zajęć i nauki z wędrowaniem szlakami tatrzańskimi.

W pierwszym dniu po przybyciu do pensjonatu w Kościelisku nie traciliśmy czasu, lecz od razu zabraliśmy się do pracy. Już po kilku chwilach można było wyczuć naukową atmosferę. Dzięki współdziałaniu w grupach, ukończyliśmy nasze zadania szybko i sprawnie. Prezentacje multimedialne, które przygotowaliśmy przedstawimy w zbliżającym się roku szkolnym na godzinach wychowawczych. Popołudnie spędziliśmy na spacerze po Zakopanem.

Drugi dzień rozpoczął test sprawdzający naszą wiedzę z przedsiębiorczości. W tym dniu odbyły się zajęcia praktyczne z komunikacji interpersonalnej. Po godzinie 18.00 udaliśmy się do Zakopanego, aby wieczorem zobaczyć stolicę Tatr i panoramę gór.

Trzeci dzień przebiegał pod hasłem „Każdy ma swój Everest„. Wcześnie rano wyruszyliśmy szlakiem przez Skupniów Upłaz nad Czarny Staw Gąsienicowy. Chcieliśmy znaleźć się w miejscu, gdzie wielu himalaistów rozpoczynało swoją górską przygodę, uczestnicząc w kursach taternickich rozpoczynanych w słynnej Betlejemce. Wyprawę zaczęliśmy o 8.00. Naszym przewodnikiem był Ryszard Gajewski, przewodnik, ratownik tatrzański i himalaista. Dzięki jego ogromnej wiedzy i doświadczeniu dowiedzieliśmy się wielu interesujących rzeczy o górach, przyrodzie, pracy Tatrzańskiego Ochotniczego Pogotowia Ratunkowego.
Po długiej wycieczce i powrocie do ośrodka, wzięliśmy udział w „posiadach” przy ognisku, zorganizowanych przez Iwonę Pawłowską, która jest związana z naszym Liceum, a przez dziewięć lat pracowała w Teatrze im. Stanisława Ignacego Witkiewicza w Zakopanem.
Na spotkanie przybył nasz przewodnik Ryszard Gajewski i Franciszek Berbeka, syn himalaisty, toprowca i przewodnika, Macieja Berbeki, który z Adamem Bieleckim, Arturem Małkiem i Tomaszem Kowalskim dokonał 5 marca tego roku pierwszego zimowego wejścia na Broad Peak w Karakorum i zginął podczas zejścia ze szczytu.
Iwona Pawłowska prowadziła rozmowę z Ryszardem Gajewskim tak, by z opowieści o wyprawach wysokogórskich i pracy toprowców wydobyć to, co nas może inspirować do stawiania sobie samym coraz większych wymagań na co dzień. Rozmowa na temat życia z pasją przybliżyła nam sylwetkę Macieja Berbeki, jego umiłowanie gór i wyjątkowy dar wspierania ludzi, by rozwijali swoje pasje. Szczególnie zapadły nam przypomniane w tej rozmowie jego słowa: „Wspinanie, uprawianie alpinizmu to piękny sport, który może wypełniać całe życie, ale pełną satysfakcję daje mi dopiero niesienie pomocy w górach: idea wyciągnięcia pomocnej ręki„.
Franciszek Berbeka mówił o swoich wycieczkach w góry z ojcem i o rodzinnych pasjach artystycznych jego mamy, Ewy Dyakowskiej-Berbeki, malarki, grafika i scenografa w Teatrze im. St. I. Witkiewicza. Dowiedzieliśmy się także, że Maciej Berbeka, absolwent krakowskiej ASP, był przez kilka lat nauczycielem w zakopiańskim Liceum Plastycznym im. Antoniego Kenara i współpracował z Teatrem Witkacego.
Nasi goście opowiedzieli nam o swoich pasjach, przygodach, ale również o kształtowaniu własnej osobowości i trudnych decyzjach życiowych. Posiady przy ognisku z naszymi gośćmi na zawsze pozostaną w naszych sercach.

W ostatnim dniu pobytu w Zakopanem uczestniczyliśmy przed południem w uroczystościach fatimskich w Sanktuarium Matki Boskiej na Krzeptówkach. Resztę czasu spędziliśmy na podsumowaniu zajęć realizowanych w ramach projektu edukacyjnego i wykonaniu prezentacji multimedialnych. Po obiedzie nasz opiekun Grzegorz Kaszewski omówił naszą pracę podczas warsztatów i zebrane doświadczenia. Do domów wróciliśmy wieczorem.

Wiedza zdobyta podczas tych czterech dni na pewno przyda się nam w życiu, a sam pobyt będziemy zawsze mile wspominać.
Dziękujemy jeszcze raz wszystkim, którzy przyczynili się do realizacji naszego projektu edukacyjnego nagrodzonego grantem przez Wydawnictwo Nowa Era.

Uczestnicy „Projektu z klasą” – uczniowie I LO im. K.K. Wielkiego w Olkuszu.