Bawaria – Drezno (IX-X 2014)

Wycieczka językowo-krajoznawcza

28 września 2014 roku grupa 55. uczniów naszej Szkoły wyruszyła poznawać piękne regiony Bawarii i Drezna. Wycieczkę zorganizował mgr Tadeusz Wajdzik. Opiekunami byli: mgr Beata Drzewiecka, mgr Aneta Kasprzyk, mgr Grzegorz Kaszewski oraz dr Piotr Kajda.

Zwiedzanie rozpoczęliśmy od Prien. Tam popłynęliśmy statkiem po Jeziorze Chiemsee na wyspę Herreninsel, na której podziwialiśmy wnętrze jednego z zamków Ludwika Szalonego, a właściwie Ludwika II Wittelsbach’a, który przydomek „Szalony” zyskał ze względu na oryginalne życie, jakie wiódł, dziwaczne przyzwyczajenia oraz miłość do budowania zamków.
Kolejnym punktem trasy było – Garmisch Partenkirchen – miejscowość leżąca u podnóża Alp, najwyższego i zarazem najpiękniejszego łańcucha górskiego Europy. Zobaczyliśmy słynne skocznie znane z Turnieju Czterech Skoczni, gdzie co roku odbywają się zawody w skokach narciarskich, przepiękne zabytkowe domy bawarskie oraz podziwialiśmy krajobraz Alp.
Następnego dnia wyruszyliśmy do Essen, w którym znajdują się dwa zamki Ludwika Szalonego (zwanego również Bajkowym Królem). Pierwszy z nich był odbudowany przez ojca Ludwika – Maksymiliana II Bawarskiego – Zamek Hohenschwangu. Była to letnia rezydencja króla Maksymiliana i jego rodziny, po śmierci króla mieszkał tam Ludwik wraz z matką. Czuł się więziony w murach ojcowskiej fortecy, więc wybudował zamek Neuschwanstein. Zamek nazywany „zamkiem z bajki” jest obecnie inspiracją dla twórców z wytwórni „Walt Disney”. Wizyta w nich była dla wszystkich ogromnym przeżyciem.
Następnego dnia ruszyliśmy do Monachium – głównego ośrodka gospodarczego i kulturalno-naukowego południowej części Niemiec. Zobaczyliśmy tam m.in.: Nowy Ratusz, z grającym ruchomym zegarem, Kościół św. Michała, w którym znajduje się grobowiec Ludwika Bawarskiego, Kościół św. Piotra, najstarszy i najwyższy kościół parafialny Monachium, Marienplatz, wokół którego znajdują się najstarsze i najważniejsze zabytki miasta oraz aleję poświęconą Bajkowemu Królowi, Ludwigstraße.
Atrakcją dla wszystkich był również codzienny powrót autokarem do hotelu położonego na wysokości 1580 m n.p.m., gdyż wiązał się on z przejazdem przez fascynujący swoimi widokami austriacki Tyrol.

Po zwiedzeniu Bawarii udaliśmy się do Saksonii, gdzie ostatnią noc spędziliśmy w Miśni – mieście znanym na całym świecie, z miśnieńskiej porcelany.
Kolejny dzień upłynął nam na zwiedzaniu Drezna – stolicy Saksonii. Miasto to w nocy z 13 na 14 lutego 1945 roku zostało całkowicie zniszczone przez wojska brytyjskie i amerykańskie. Odbudowano je, odnawiając stare, barokowe zabytki i przywracając mu dawny blask. Dla wielu z nas było to jedno z najbardziej czarujących miejsc. Podziwialiśmy starą barokową zabudowę miasta. Zwiedziliśmy w Zwingerze jedną z najważniejszych Galerii świata – Galerię Obrazów Starych Mistrzów, podziwiając obrazy takich malarzy jak: Rafael Santi, Rembrandt, Rubens, Tycjan czy Sandro Botticelli. Wielkie wrażenie wywarła na nas piękna starówka z kościołem Hofkirche, zamkiem i odbudowanym w ostatnich latach kościołem Frauenkirche. Tarasy Brühla, piękna starówka, drezdeński rynek oraz wąskie uliczki wokół niego tworzą niezwykły klimat. Drezno to nie tylko zabytki, ale także wspaniali ludzie, których można spotkać na ulicy: śpiewacy, muzycy, malarze. Drezno – „Florencja nad Łabą” ma w sobie „to coś” czego nie znaleźliśmy dotychczas w żadnym innym mieście.
Oczarowani urokiem Drezna, nie chcieliśmy wracać do domów. Pięć dni to zdecydowanie za mało, dlatego już myślimy o kolejnej wycieczce.